Jij bent al 17 jaar in dienst bij Van Triest. Hoe is het voor jou om hier te werken?
“Het bedrijf zelf bestaat al sinds 1961. Toen ik hier kwam, werkten er ongeveer 10 schilders. Nu hebben we meer dan het dubbele aantal mensen in dienst. En daarnaast een flexibele schil van zzp’ers die we kunnen inschakelen als dat nodig is. Inmiddels staat de jongere generatie aan het roer van het familiebedrijf. Dat zorgt voor vernieuwing, en voor verdere professionalisering. En iedereen werkt hier met plezier. De meeste van mijn collega’s werken er al langer dan ik. Dat zegt genoeg, lijkt me.”
Wat zijn voorbeelden van mooie projecten waar jullie aan werken?
“Sowieso hebben we een hele mooie mix aan klanten. We werken veel voor particulieren en restauratieaannemers, maar bijvoorbeeld ook voor Geldersch Landschap & Kasteelen. Daarnaast zijn 2 van onze schilders vast aan de slag voor een woningcorporatie. Vaak gaat het om grote reparaties aan woningen of om monumenten waarbij we de originele uitstraling moeten behouden. Zo verzorgen we al heel lang het onderhoud aan landgoed Old Putten in Elburg. En zijn we deze zomer aan de slag gegaan bij kasteel Cannenburgh op de Veluwe. Het onderhouden en renoveren van zulke waardevolle objecten vraagt echt om vakmanschap.”

Hoe belangrijk zijn de producten van Repair Care bij die projecten?
“Bij het onderhoud aan monumenten maakt een product als de DRY SEAL® MP van Repair Care het verschil. Als je ziet hoeveel raampartijen we renoveren en hoeveel stopverf we daarbij verwijderen, snap je dat een prettig verwerkbare en snel overschilderbare stopverfvervanger onmisbaar is. Daarbij is trouwens de bruine variant favoriet, die geeft een perfecte dekking op veel ondergronden. Voor houtreparaties gebruiken we vooral de DRY FLEX® 4, die de ideale mix van verwerkbaarheid en droogtijd biedt. Maar ook de DRY FLEX® SF hebben al onze collega’s standaard in de werkbus voor kleine houtreparaties. Je kunt wel stellen dat wij fan zijn van Repair Care.”
En hoe houden jullie je kennis op peil?
“Zoals gezegd werken veel mensen al lang bij ons. Dus staan we garant voor superveel jaren praktijkervaring. Toch blijft duurzaam houtherstel een vak apart en zijn er genoeg situaties die niet dagelijks voorkomen. Daarom vinden we het belangrijk dat onze collega’s de Repair Care-opleidingen volgen. Daar leer je pas goed hoe je een kozijn modelleert, en met alle tips kun je gericht aan de slag. Op dit moment zijn 13 collega’s niveau 1-, 2- of 3-gecertificeerd. Sommige klanten eisen dat ook van ons, zoals de woningcorporatie die ik noemde. Verder komt Jan Hendriks, de technisch accountmanager van Repair Care, regelmatig langs op onze projecten om mee te denken over bijzondere uitdagingen. En gaf hij onlangs een workshop, waarin de verwerking van de DRY SEAL® MP centraal stond.”
Zijn Van Triest en Repair Care een onafscheidelijk duo?
“Wat mij betreft wel. De prettig verwerkbare producten, maar ook de kennis die erachter zit, maken dat ik en mijn collega’s heel graag met Repair Care werken. En het mooiste: de reparaties blijven echt jarenlang goed. Als je zoveel vaste opdrachtgevers hebt als wij en al zolang met hetzelfde merk werkt, zie je dat bij je projecten na jaren terug. Samen zorgen we voor een duurzaam resultaat.”
